Riffelafdelingen

Riffel, voksne: Tirsdag 19:00 - 22:00
Sæson: 1. September - slut april

Skydediscipliner

Farum Skytteforening tilbyder træning og konkurrencedeltagelse i forskellige discipliner inden for både pistol- og riffelskydning.

Nedenfor er en meget kort beskrivelse af de discipliner, som der tilbydes i øjeblikket. Andre discipliner tages gerne op, såfremt der er tilstrækkelig tilslutning til dette.

15 m, riffel (voksne)
Der skydes frit stående.
Der afgives 20 gældende skud mod skive M84.
Skydetiden er 30 minutter inkl.. prøveskud.
Der må afgives et ubegrænset antal prøveskud forud for skydningen.

Lidt om riffeltræning: DGI Riffeltræning    Mentaltræning: DGI Skydnings Mentaltræning

Våben

Nedenfor er givet en beskrivelse af et udvalg af de våben, som benyttes til skydningerne i Farum Skytteforening.

Anschütz 1907

Kaliber .22 LR
Vægt 4400 gram
Længde 113 cm
Anslagsenergi 137 Joule

Våbenfabrikken Anschütz blev grundlagt i 1856 af Julius Gottfried Anschütz, og har altid været kendt for at fremstille både jagt- og sportsskydningsvåben af meget høj kvalitet.
De fleste sportsriffelskytter foretrækker våben fra Anschütz, og hvis man betragter resultatlisterne fra f.eks. OL, VM eller EM vil man konstatere, at medaljetagerne (ofte alle 3) benytter rifler fra Anschütz.
Model 1907 er, i modsætning til hvad modelbetegnelsen antyder, en relativt ny model.

Otterup M77

Kaliber .22 LR
Vægt 4000 gram
Længde 110 cm
Anslagsenergi 137 Joule

En riffel fremstillet af den hæderkronede danske våbenfabrik Schultz & Larsen.
Riflen er, set med nutidens øjne, noget gammeldags, men med sin tunge cylindriske BullBarrel-pibe, samt fine sigtemidler er det en riffel, som kan præstere endog meget fine resultater, og som, grundet alder og dermed pris, er meget interessant for begyndere.
Ønsker man at gøre en mere sofistikeret og moderne riffel ud af M77, fremstiller den tyske fabrik Feinwerkbau kolber specielt til denne riffel.